Lappeenrannan lentoasema on jo pitkään ollut vähällä käytöllä. Lentokentän hiipuminen alkoi kunnolla käytännössä nopeampien junayhteyksien valmistuttua.
Lentokenttä on mielestäni yksi Lappeenrannan vaikeimmista poliittisista kysymyksistä. Lentokenttä on tällä hetkellä melko pienellä käytöllä ja maksaa tästä johtuen kaupunkilaisille jatkuvasti satojatuhansia euroja. Vaikka kenttä tällä hetkellä onkin melko hiljainen, on mahdollista, että tulevaisuudessa tilanne on toinen. Yksikin kansainvälinen lisäreitti parantaisi kentän taloudellista tilannetta jo huomattavasti. Toisaalta lähitulevaisuudessa sähkölentokoneet tekevät kotimaan lentämisestä entistä kannattavampaa, koska sähkölentokoneiden on oletettu olevan erityisen kustannustehokkaita lyhyillä matkoilla. Sähkölentokonetekniikan kehitys tulee todennäköisesti lisäämään lentokenttien merkitystä tulevaisuudessa.
Mielestäni lentokentällä on Lappeenrantaan sekä hyviä että huonoja puolia. Vaikka lentokenttä onkin mahdollinen elinvoiman lisääjä, niin toisaalta se haittaa mielestäni kaupungin rakennetta ja kaavoitusta. Lentokenttä jakaa nimittäin ikävästi keskustan ja Sammonlahden alueet. Näiden alueiden yhdistäminen olisi erityisen tärkeää, jotta yliopisto olisi paremmin yhteydessä keskustaan. Ilman kenttää Sammonlahden alue ja keskustan väli voisi pidemmällä aikavälillä kehittyä paremmin yhtenäiseksi kaupunkialueeksi. Kentän alta vapautuvaa laajaa maa-aluetta voitaisiin käyttää moniin projekteihin. Kentän alueelle voitaisiin kaavoittaa uusi asuinalue, perustaa uusia ostoskeskuksia, rakentaa Lappeenrannan areena tai istuttaa vaikkapa jättimäinen puisto. Koko alueen täyttämisessä menisi varmasti vuosia, mutta pikku hiljaa alue varmasti täyttyisi.
Jotta osasta kentän huonoista puolista päästäisiin eroon, mielestäni olisi selvityksen arvoista tutkia, miten kentän siirtäminen voisi käytännössä onnistua ja paljonko se tulisi maksamaan. Kentän siirto olisi varmasti todella kallis operaatio, mutta toisaalta nykyisen kentän alla oleva maa voisi olla sen verran arvokasta, että sillä saataisiin katettua suurin osa kustannuksista.
Joka tapauksessa se on ilmeistä, että nykyisenkaltainen meno ei voi jatkua. Kentän toiminnasta täytyy tehdä suunnitelmallista sen sijaan, että kentän toimintaa hätärahoitetaan jatkuvasti. Kädestä suuhun eläminen ei kehitä toimintaa. On selvitettävä, millä tavoin kentästä olisi mahdollista tehdä kannattava. Olisiko esimerkiksi siitä apua, jos kentän käyttökustannuksia laskettaisiin, jotta kentälle saataisiin houkuteltua lisää lentoyhtiöitä? Useammat halpalentoyhtiöt voisivat olla kiinnostuneita kentästä, mikäli hinnat pystyttäisiin pitämään erityisen halpoina. Pystytäänkö Lappeenrannasta jotenkin tekemään houkuttelevampi kohde kansainvälisille turisteille? Todennäköisesti turismin kehittäminen on monien eri keinojen summa.
Tässä kohtaa lienee syytä vielä pitää kaikki vaihtoehdot auki kentän suhteen, koska lopullista päätöstä ei ole nykytiedoilla helppo tehdä kentän kohtalosta. Kuitenkin nyt on hyvä aika rohkeasti selvittää ja kokeilla erilaisia ratkaisuja, jotta päästäisiin lähemmäs elinvoimaista ja toimivaa Lappeenrannan lentoasemaa.